ANDAI INI RAMADHANKU YANG TERAKHIR

Wahai insan
renungkanlah engkau akan nasib diri...
wahai qalbu,
sedarkah  engkau akan gerak hati...
wahai akal,
terfikirkah engkau akan apa yang bakal terjadi

andai ini merupakan Ramadhanku
yang terakhir..
buatku sekujurjasad
yang bakal berlalu pergi
tatkal usia bernokhtah
di penghujung duniawi
pabila tiba saat tepat
seperti dijanji Illahi
kematian..
adalah suatu yang pasti....

andai ku tahu ini Ramadhan terakhirku..
tentu siangnya aku sibuk berzikir...
"a'la bizikrallahi tat mainnal qulub"
(bukankah dengan berzikir itu hati akan menjadi tenang)
biarpun anak tekaku kering
kehausan air...
tentu aku tak akan jemu
melagukan syair
rindu mendayu merayu
kepadaNya tuhanku yang satu...
andai aku tahu in iramadhan terakhir...
tendut solatku dekerjakan di awal waktu..
solat yang dikerjai
sungguh khusyuk lagi tawadhu'
tubuh, minda, dan qalbu... bersatu
memperhambakan diri
mengadap Rabbul Jalil
menangisi kecurangan janji
"innasolati wanusuki wamahyaya
wamamati lillahirabbil a'lamin"
(sesungguhnya solatku, ibadahku, hisupku dan matiku.. 
kuserahkan hnaya kepada Allah tuhan sekalian alam)

andai aku tahu ini Ramadhan terakhir..
tidak akan aku persiakan
walau sesaat berlalu
setiap masa tak akan persia begitu saja..
di setiap kesempatan juga masa tang terluang
alunan Al-quran
bakal ku dendang
bakal ku syair..

andai aku tahu ini Ramadhan terakhirku
tentu malammu akan ku sibukkan dengan
bertarawikh..
ber-qiamullail
ber-tahajud
mengadu
merintih
meminta belas kasih
"sesungguhnya aku tidak layak untuk ke syurga-Mu
aku juga tidak sanggup untuk ke neraka-Mu"

oleh itu duhai Illahi
kasihanilah daku hamba-Mu
yang hina
dhaif
jahil
lagi banyak dosa ini
menikamati bulan yang dirindui
oleh nabi dan sahabatnya
moga setiap langkahku zuhud kepada-Mu
moga ku istiqamah di Ranadhan ini
andai ku tahu ini ramadhan terakhirku


salam ramadhan

Comments

Popular posts from this blog

ATASI MASALAH SEBUTAN HURUF 'R'

Mana Best ? Politeknik Port Dickson atau UPM ?