On Air - Johor Bahru

Mula2 citer ni ofkos la dari iklan kt astro tu.. alaa.. yang aznil tu la.. msti ramai yang x taw, yg iklan tu adalah program realiti.. aku pn mulanya ingat tu iklan jawatan kosong... pastu search kt internet, rupanya adalah program realiti... selepas mendapat sokongan dari kakak2 ku..bersemangatlah aku nk pegi.. kakak aku siap call soh g ujibakat tu... kakak aku yg lgi 1 pulak siap nk hantar g tmpat tu.. tp x dpat hantar sebab adik ipar dy kawen pada tarikh yang sama...

oleh kerana aku sudah bkerja dan tarikh ujibakat dijalankan pada hujung minggu. pihak pejabat telah membekukan cuti utk aku dan staff len.. maka hancurlah harapan nk pegi... hahhaha selepas cuti dibekukan, ad niat nk ponteng kerja.. huhuhu sehinggalah sehari sebelum 22hb aku pn x pasti nk pegi ke x... bila aku blek keje je, akak aku yg call soh pegi pn ad kt uma.. so, dy yang soh aku g btol2... walaupun aku rasa was2 nak pegi, tp preparation tu da ad la.. well.. practice make perfect... aku da sediakan resume, gambar, dsb.

pagi tu aku masih lg was2 nk g ke x... sehinggalah aku tekan minyak kereta.. tu la time aku kompom pegi ujibakat tu.. oleh kerana aku x taw jalan n takot nk bawak kereta kt bandar JB yg besau tu.. so, aku park kereta aku kt bandar Kota Tinggi je la then nek bas ke bandaraya JB. dengan harga tiket RM4.80 (mahal betol...) bertolak la aku menaiki bas.. setibanya di JB Sentral.. aku pn tnye la drebar bas

'Bang, kat mne Puteri Pacific Hotel?'
'ko trus je g belakang bangunan nih'

aku dengan x kompiden dengan jawapan abang tu pn aku redah je la... setelah nampak bangunan CS tu, aku pun pegi la kesana... dan terjumpa lah dua orang polis.. aku pn bertanya lagi.

'kak, Kat mne Puteri Pacific Hotel?'
'oh.. kat belakang bangunan ni je.. tapi susah sikit nk pegi, banyak ceruk nk kne lalu... better awak amek teksi je la...'
'oh.. belakang ni je.. xpe la kak... jalan kaki je.. jimat,., heheh tq kak'

dengan pengalaman yang pernah aku lalui dlu, pernah la g CS sekali... teringatlah aku jalan2 kt bangunan nih.. huhuh selepas  melepasi bangunan CS, terjumpalah polis lg... bagi mendapatkan lokasi yang betul, aku pn bertanya lagi...

'bang, kat mne Puteri Pacific Hotel?'
'Puteri Pacific Hotel?, hrmmm.. aku pn x pasti la... kamu org Singapore ker??? 
'x la.. orang Malaysia la...'
' oh ae... aku pn x taw la kt mne... ko amek teksi je la...'
'ok3... xpe la.. sebenarnya hotel tu belakang bangunan ni je bang...'
(alamak.. terkenakan polis tu lak.. selamat x kne saman.. hehhe)

aku pn teruskan la perjalanan ke belakang bangunan tu... sebelum ni, aku pernah search kt google map lokasi hotel nih n pernah tnye kt orang.. dy cakap, hotel tu seblah Persada JB.. selepas melepasi bangunan tu, ternampaklah aku bangunan Persada... sebelum melintasi jalan, aku ternampak maps bandaraya JB.. bagi memastikan lokasi hotel tu, aku pn cari la kt map tu... sememangnya hotel tu berada disebelah persada... dan hanya 100meter di tempat aku berdiri.. dengan kompiden aku berjalan ke hotel tersebut...

setelah memasuki hotel tersebut.. aku pn memandang sekeliling hotel tu.. x mcam ada ujibakat je.. huhuh pastu ternampak banner Astro kt 1 tangga, aku pn menaiki tangga tersebut.. sampai je tingkat kedua, aku nampak ad dak ngah isi borang.. kompem la borang ujibakat... aku pn pergi ke counter dengan x disangka2 aku telah memotong barisan... sory la.. x prasan.. aku pn dapatkan borang dan trus ke 1 meja tv di depan lift... aku menulis la ape yang dikehendaki dlam borang tu... siap kne wat karangan lagi.. mlas btol aku nk tulis nih.. taip boleh x? hehhehe selepas tu, sumea peserta yang memasuki ujibakat tersebut, perlu bekumpul di swimming pool utk briefing... aku pn wat derk je.. malas nk g.. (pada masa tu, aku pn terpikir, msti aznil nk kuar da.. tu yang dyrg soh bkumpul...) tanpa disangka2, ramalan aku tepat belaka.. Aznil dan kru nye pn kluar dari lift tersebut...apa lagi, aku dengan segera terus ke arah beliau dan hulurkan tangan dan x teringat utk bgambar.. adoiii rugi tol.. huhuhu

setelah selesai mengisi borang, aku pn ke tmpat briefing.. smpai je kt sne.. dyrg pn da nk abes briefing... pastu sempat la aku tnye kat sorang budak nih... 

'ape yg dy ckap td?'
'xde pape pn, bg briefing je'
'lg 1, i.c nk kne ad ker???'
'aah..kne ad.. tu yg pting tu.'
'ok2.. tq ae'

aku pn tanpa melengahkan masa pergi ke reception hotel dan fotokopi kn i.c aku... dan harga utk fotokopi tu ada lah RM1/helai... selamat la aku da jangkakan, law x.. terkejut beruk aku dengar.. huhuhu then aku pn terus ke kaunter pndaftaran.. dan dpatkan nombor... dan nombor aku adalah.... 1268..

setelah selesai mendaftar... aku pn ke meja depan lift tu blek.. nk prektis la katakan... tngah syok2 prektis.. tanpa disedari.. nombor aku telah pn dipanggil... bila aku tgok, sume nombor da jaoh dari nombor aku.. aku pn g kaunter tu, tnye akak tu... akak tu pn tnye,

'ko g mne td.. 4 kali akak panggil taw...'
'ad kt blakang tu ha.. prektis..'
'xpe2.. ko tggu kjap.. t g stage 1'

setelah 5 minit mnuggu aku pn dipanggil ke stage 1...stage 1 adalah sesi ujian.. aku kne jawab soalan2 yang diberikan... soalan tu senang je kot..  5 minit da siap... huhuh... pas da siap jawab, aku pn kne g blik sblah, then.. ble aku masuk je.. trus dipanggil utk amek gambar...  kemudian aku di minta tuggu sehingga nombor dipanggil... dalam bilik tu ad la ramai mereka yang datang ujibakat... sempat la berborak.. kebanyakan mereka yang dtg adlah yang jambu2 belaka... agak2 nye, dyrg nih layan spesis jambu cam dyrg gak kot.. ble aku tnye.. spatah je dyrg jawab... well, rasanya yang muka jambu2 ni x geng degn muka2 pan-asian macm aku nih.. hahhaha... dalam bilik tu smpat lah bertnya pengalaman.. sebab ad diantara dyrg yang da dtg ujibakat semalam... kalau korang dalam bilik tu pn, korang pasti x sangka.. muka mcam mat rempit, tapi kuat gosip gak.. huhu

setelah nombor aku dipanggil.. bermakna stage 2 aku akn bermula... so, aku diminta tuggu dulu dan kemudian dipakaikan microfon.. then sebelum msuk tmpat ujibakat.. ternampak la peserta seblum aku duduk dan memegang kad merah.. gagal la tu... pastu nama dan nombor aku pn dipanggil... semasa berjalan ke tempat berbentu T.. aku sudah pn dikomen...

'cara awak berjalan ni kelakar la... mcm orang malas... sebagai pengacara, kita kne bagi sisi yang positif... ok, itu pelajaran pertama awak dapat...'

selesai mengenalkan diri... ujibakat pn bermula...

'1268.. camera ready... three.. two ... one... ON AIR'

aku pn trus x berkata pape... langsung x ingat skrip.. adoiiii...

pastu aku diberikan skali lagi cuba... dan boleh bercakap... dan mendapat komen yang kurang memberangsangkan... diberikan sekli lgi cubaan.... cubaan ketiga pn mendapat komen yang kurang mberangsangkan....

komen by Suhaimi :
'awak ad sedikit kekurangan'

komen by Aznil :
'saya x stuju dengan Suhaimi (aku da suka da tu..).. saya rasa awak banyak kekurangan.. (ceh..)

komen by Dang Suria :
'lidah awak pendek.. sebutan R dan S kurang...'

maka aku pn mendapatlah kad merah.. huhuhuhu

setelah selesai aku pn blah dari hotel tu... dan menaiki bas ke Kota Tinggi blek... sampai je ke Kota Tinggi.. ingat nk jmpe Marlina Mohamad... tp dy xde lak kat kedai dy... huhuh mmandangkan aku park kt sblah KFC. aku pn singgah la mkan KFC sorang... huhuh kenyang je....

tu la pngalaman aku menjalani sesi ujibakat ON AIR... x kesah pn x dapt... tp minx2 dpat msuk tv.. hahhahahha..

Comments

  1. okay. nak tya bole tak. depan camera tuh. awak kena cakap apa actually? apa soalan yang die tya kat stage 1.omaigod! i pon cam yu was was nak pergy or tak. pheww.

    ReplyDelete
  2. hai Ayrin YSF...
    masa daftar tu dy ad bgi 1 kertas, ad la jenis2 wartawan n program tv dlam kertas tu.. contoh : wartawan hiburan, w.berita, w.sukan, program majalah, travelog..

    bwah jenis wartawan tu ad topik.. contoh, kes banjir, gosip artis terkini, perlawanan bola sepak malaysia lawan bahrain,carta radio 30(era). ni sume berkaitan stage 2..

    stage 1 pulak ad exam, ad 3 bahagian.. pengetahuan am (berkaitan dunia), sukan, dan hiburan tpi soalan nye mudah je.

    nasihat2..
    - personaliti kne ad.. jalan kne firm, jgn jalan mcm org mlas...<<< aku la tu.. hahha
    - jadi yang laen dr yang laen... jgn klise yg sme dlm tv tu..
    - gila-gila tu lbih baek..

    k, Ayrin YSF... goodluck.. da glamour t, jgn lupa sbut nme aku.. hahhaha

    ReplyDelete
  3. Hhhahah. Aku dtg weyy tp kt bukit jalil dh hbs borang. Frust okay. Xpo. Next time je laaa. Heee

    ReplyDelete
  4. bro, jalan nk g pacific hotel dari JB central bahaye x? klu pompuan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. xde bahaya sgt.. ok je kalau siang.. tp better bawak teman..

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

ATASI MASALAH SEBUTAN HURUF 'R'

Mana Best ? Politeknik Port Dickson atau UPM ?