DEMAM? SIHAT DENGAN SEGERA



  • MINUM AIR MASAK
Minum air atau cecair dengan kerap untuk menambah kehilangan bendalir dalam badan
  • MAKAN MAKANAN BERSUP
Makan makanan ringan dan mudah hadam seperti sup. Bukan makanan rapu.
  • MINUM AIR KELAPA
Untuk pengetahuan anda air kelapa mempunyai kalori yang rendah serta mengandungi kandungan elektrolit, kalium dan vitamic C yang tinggi. Air kelapa (tanpa gula) merupakan antara cara yang paling popular semasa demam. Semasa kita demam, kita harus mengantikan air dan elektrolit dalam sistem kita kerana ia merupakan elemen yang paling cepat hilang.
Oleh itu, memperbanyakan minum air kelapa bagi mengantikan bahan-bahan yang diperlukan oleh badan kita untuk terus sihat. Vitamic C yang terdapat dalam air kelapa turut memberi rangsangan kepada sistem imun anda.

  • MAKAN BUAH-BUAHAN SEGAR
Salah satu makanan yang boleh mengurangakan penyakit deman serta selsema ialah buah-buahan seperti tembikai, nenas kerana ianya mengandungi elemen vitamin C yang boleh membantu meningkatkan sistem imun anda.
Buah pisang boleh mengantikan kandungan kalium yang telah hilang akibat daripada berpeluh serta cirit-birit. Satu tip kepada pembaca semua ialah agar memilih buah yang segar dan bukannya produk buahan yang manus kerana pengambilan gula yang tinggi boleh mengahalang sistem imun anda.


Comments

Popular posts from this blog

ATASI MASALAH SEBUTAN HURUF 'R'

Mana Best ? Politeknik Port Dickson atau UPM ?